Wat is nu eigenlijk belangrijk om in een biografie te vermelden, en verschilt dat nog per social media kanaal?
Jazeker!
Ik neem je mee in de verschillen en geef je de belangrijkste tips mee voor een goede biografie.
Wat is een Biografie precies?
Je biografie is, naast je profielfoto, een van de eerste dingen die mensen zien en lezen als ze jouw profiel of account bezoeken.
Hier krijgen ze een eerste indruk van jou en je bedrijf, en het is belangrijk dat jij die dus ook goed neerzet. Je wilt natuurlijk wel jouw ideale klant trekken, jouw potentiële kopers.
In de basis zijn de 3 volgende zaken van belang;
- Wie ben jij? Is het helder wie jij bent, je naam, je bedrijfsnaam en wat je doet.
- Wat en waarom? Weten mensen waarom ze jou moeten gaan volgen, is helder wat ze kunnen verwachten en wat je ze kunt brengen?
- Uniek? Wat maakt jou uniek, waarom moeten ze nu precies JOU gaan volgen? Wat onderscheid jou van anderen? Ben jezelf!
Lezers zullen zichzelf meerdere vragen stellen voordat ze je gaan volgen.
- Wat ga ik halen uit het volgen van dit profiel?
- Voegt het iets toe aan mijn leven? Waarden of kennis?
- Heb ik het nodig om deze persoon te volgen?
Als jij deze vragen kunt beantwoorden vanuit het oogpunt van jouw potentiële klant en volger, en je zou zelf op “volgen” of “connectie maken” drukken dan zit je goed!
Werk met zoekwoorden.
Vind jij het belangrijk dat je gevonden wordt op het woord ‘coach’ dan moet je ervoor zorgen dat dat woord voorkomt in jouw naam of functie, en ook in je tekst.
Opsommingen werken ook altijd goed. Dit maakt het overzichtelijk leesbaar.
En zorg dat je persoonlijke accounts afgestemd zijn op je zakelijke zodat ook als mensen je persoonlijke accounts bezoeken er bijvoorbeeld een link naar je website staat. Zeker als je persoonlijke account ook openbaar is.
Instagram biografie
Als we specifiek naar Instagram gaan kijken dan heb je daar niet heel veel ruimte om te schrijven. Je hebt maar 150 tekens beschikbaar…. Het is dus belangrijk dat je goed nadenkt over je woorden. Je kunt ook met emoticons werken om het wat gezelliger of speelser te maken.
Zorg dat in je naam al duidelijk is wie je bent en wat je functie is, zodat je dat niet meer in die 150 tekens moet proppen.
Dan de volgende 3 punten voor in je biografie:
- Wat halen ze bij jou.
- Wat levert het ze op.
- Waarom jij, wat breng jij specifiek.
En dan is er nog ruimte voor een #linkinbio! Maak op je website een startpagina waar mensen snel en overzichtelijk kunnen zien/vinden wat jij doet en voor wie.
Naast je biografie en basisinformatie kun je ook gebruik maken van je feed om informatie te geven. Je kunt bijvoorbeeld 3 posts maken met basisinformatie over wie je bent, wat je doet en hoe je werkt, en deze boven aan je feed vastpinnen.
Of bijvoorbeeld werken met ‘highligts’ waarin je makkelijk informatie (inclusief links) kunt geven.
Maak gebruik van alle mogelijkheden die Instagram je biedt, maar zorg vooral dat je biografie klopt want dat is toch het eerste wat mensen zien.
LinkedIn biografie
Hier heb je, op jouw persoonlijke profiel, veel meer ruimte om te laten zien wie je bent en wat je doet. Uiteraard moet het ook weer niet te veel worden, want dan haken lezers af!
Ben altijd kort en bondig.
Als eerste lezen mensen jouw “kopregel”. Hierin is het belangrijk dat je aangeeft wat je functie is en wat je doet, goed leesbaar en in duidelijke termen.
Ook hier kun je werken met opsommingen door bijvoorbeeld | tussen je tekst te zetten, of een /. Je kunt er ook emoticons in kwijt, net als bij Instagram, maar dan moet je ze wel ergens anders van kopiëren (hier bijvoorbeeld).
In je ‘contactgegevens zet je ook een link naar je website/startpagina en je andere contactgegevens zodat je goed benaderbaar bent.
En dan heb je “info” waar je een heel verhaal kwijt kunt.
Ben hier ook helder in je aanbod, voor wie je aanbod is, wat ze eruit kunnen halen en wat het ze oplevert. Stel wederom de vragen;
- Wat ga ik halen uit het connecten met dit profiel?
- Maakt het mijn leven waardevoller/interessanter/handiger enz.?
- Heb ik het nodig om deze persoon te volgen?
Ook zien mensen je profielfoto en banner.
Hier kun je ook informatie in kwijt over je bedrijf, je aanbod en hoe ze je kunnen bereiken. Laat ook je gezicht zien, gebruik altijd een profielfoto van jezelf en niet van je logo. Je logo kun je in je banner verwerken. Mensen willen zien wie JIJ bent!
Bij LinkedIn kun je nog veel meer informatie en gegevens toevoegen zoals je werkervaringen, opleidingen, vaardigheden en meer. Het is dan ook een zakelijk platform.
Facebook biografie
Dan hebben we nog Facebook. Hier kun je zowel een persoonlijk profiel als een zakelijke pagina gebruiken, en op elkaar afstemmen.
Je persoonlijke account zal waarschijnlijk privé zijn maar ook mensen die geen vrienden met je zijn kunnen bepaalde basisinformatie zien. Zorg dus voor een website link en duidelijk dat je een bedrijf hebt.
Ik ga vooral in op het zakelijke account op Facebook, want ook daar heb je een soort biografie.
Deze is wel anders dan bij LinkedIn en Instagram.
Voor je ‘intro‘ heb je maar 101 tekens! Dit is echt heel weinig, dus maak een korte slogan.
Wie help je, wat doe je en hun winst.
Verder moet je het vooral hebben van je banner en profielfoto als het om informatie gaat. En ook hier, net als bij Instagram, kun je posts vastpinnen aan de bovenkant van je pagina.
Je kunt wel contactgegevens invoeren en dus ook een website/startpagina. En je kunt je andere social media-accounts toevoegen.
Verder kun je op een zakelijke pagina ook services toevoegen, openingstijden, prijsklasse enz. Dit om meer informatie te geven over je bedrijf.
Het is niet veel, maar probeer er optimaal gebruik van te maken.
Afsluiting
Hopelijk hebben mijn tips je geholpen bij het maken van een goede biografie op jouw social media kanalen.
Wil je graag dat ik met je meekijk naar jouw social media kanaal om te zien of je alles optimaal hebt ingezet en gebruikt? Dat kan met mijn Social Media scan!
Recente reacties