Select Page

In mijn vorige blog vertelde ik je over het algemene gebruik van hashtags.

In deze blog wil ik verder ingaan op het gebruik van #Hashtags per Social Media kanaal.
Elk kanaal heeft namelijk (ongeschreven) regels welke jou gaan helpen om meer structuur aan te brengen, beter zichtbaar te worden en je bereik helpen vergroten. 

Hashtagsop Social Media

#Twitter

Zoals ik al aangaf is Twitter ooit begonnen met de hashtags. Het is dan ook prima om deze hier te gebruiken. Berichten met hashtags hebben 2x zoveel meer bereik dan zonder hashtag.

Wel is het belangrijk om de volgende regels te hanteren;

  • Gebruik 1 of 2 hashtags, dit is voldoende. Je betrokkenheid stijgt hierdoor.
  • Gebruik ze constant en regelmatig dezelfde voor meer zichtbaarheid.
  • Gebruik hashtags die met de post te maken hebben en ga maak een ‘brandhastag’ voor je bedrijf. (#handsonbymartine)

Twitter zelf heeft hier ook een en ander over geschreven.. https://business.twitter.com/en/blog/the-dos-and-donts-of-hashtags.html

#Facebook

Facebook is niet direct het medium om echt met veel hashtags te gaan werken. Sterker nog, berichten zonder hashtags op Facebook doen het over het algemeen beter.

Wat wel kan helpen is wanneer je hashtags gebruikt op je zakelijke facebookpagina omdat deze sowieso openbaar is en jouw privéprofiel misschien wel niet.

Stel iemand gaat via facebook zoeken op een onderwerp dan kan jouw post wel naar voren komen.

Belangrijkste regels;

  • Gebruik niet meer dan 2 hashtags per post.
  • Plaats de hashtag niet midden in een zin.
  • Lees je statistieken uit en bekijk of je post met hashtag het beter doet of niet en pas daar je strategie op aan.
Hashtags op Facebook vs Twitter

#Instagram

Dit platform is bij uitstek het meest geschikt voor het gebruik van (veel) hashtags. Omdat het bij Instagram voornamelijk gaat over plaatjes is het leuk om te zoeken op een hashtag waar jij graag plaatjes van ziet.

Bij Instagram kun je tot wel 30 hashtags gebruiken onder of in je post. Toch betekend dit niet automatisch meer zichtbaarheid. Te veel hashtags kan ook slordig overkomen of aanvoelen als spam.

Regels;

  • Het advies is om ongeveer 10 tot max. 15 hashtags te gebruiken.
  • Gebruik relevante hashtags en ga er niet meer verzinnen dan nodig.
  • Wissel af en gebruik niet steeds dezelfde. Dit ziet Instagram als spam + je bereikt steeds dezelfde mensen. 
  • Gebruik maximaal 5 vaste hashtags die je bij elke post terug laat komen zoals je ‘brandinghashtag’.
  • Gebruik hashtags die aansluiten je bij visual.

Bij Instagram kun je dus ook hashtags volgen! Zo krijg je in je feed te zien wat er zoal bij een hashtag gebeurd.

En nog leuker, je kunt hashtags ook gebruik in je Instagram Stories! (moet je wel openbaar zijn). Je kunt deze toevoegen via een ‘sticker’ maar dan heb je er maar 1. Je kunt ook in je tekst gebruik maken van hashtags.

Belangrijke tip is nog dat je de hashtags wel echt in je post moet zetten wanneer je onder de 1000 volgers zit. Plaats je ze in je reacties dan neemt Instagram deze niet mee in het algoritme.

Hashtags op instagram, youtube en tiktok

#YouTube

Youtube heeft eigenlijk vooral de regel dat je niet meer dan 60 hashtags mag gebruiken, want dan worden ze genegeerd en je video kan verwijderd worden.
Zelf raad ik aan er niet meer dan 5 te gebruiken omdat het dan teveel wordt voor het algoritme.

Hashtags worden bij Youtube getoond boven de titel van een video. Je voegt ze toe aan de omschrijving en Youtube zelf zorgt er dan voor dat ze op de juiste plek komen te staan.

Hiermee is jouw video goed vindbaar want ook bij Youtube wordt steeds vaker op hashtag gezocht.

#TikTok

Bij TikTok draait het echt om beeld, bewegend beeld. Je moet hier direct de kijkers weten te pakken, anders scrollen ze binnen 3 seconden weer door.

Je hebt ook weinig schrijfruimte voor een heel verhaal. Dus kun je hier goed gebruik maken van hashtags!

  • Gebruik 4 tot 6 hashtags.
  • #voorjou is een veelgebruikte waarbij je groot bereik hebt.
  • Op TikTok zijn vaak trends populair en zijn er challenges. Haak daar op aan als je kunt en als het past binnen jouw bedrijf.

#LinkedIn

Ook hier kun je specifiek zoeken op een hashtag waardoor je je posts dus kunt labelen en categoriseren.
Deze worden gebaseerd op het algoritme en kunnen dus erg handig zijn.

Wat is hier belangrijk;

  • Gebruik 2 tot 4 hashtags, overdrijf niet.
  • Plaats de hashtags het liefst onderaan het bericht en niet teveel tussen de tekst omdat dit rommelig kan overkomen.
  • Sluit aan bij trends en reageer zelf ook op berichten die bij jouw gebruikte hashtag horen voor meer interactie.

LinkedIn zal je regelmatig berichten om deel te nemen aan een gesprek over bepaalde trending hashtags. En LinkedIn adviseert ook hashtags tijdens het plaatsen van je post.

Hashtags op LinkedIn

Hopelijk heeft ook deze blog je weer wat extra inzichten gegeven in het gebruik van hashtags op Social Media.

Nog een laatste tip….

Crossposten tussen verschillende kanalen kan wel maar pas dan wel je hashtags aan volgens bovenstaande regels. Dit gaat echt helpen met je bereik, algoritme en zichtbaarheid.

 

Veel succes! En heb je nog vragen of advies nodig let me know!

Let’s Connect.