Facebook Statistieken uitlezen
In een vorige blog nam ik je mee in de statistieken van Instagram.
Ook bij Facebook is het belangrijk om de statistieken te bekijken van je posts, advertenties, Reels enz.
Je kunt net als bij Instagram zien of en hoe je posts het doen en of je op de goede weg bent.
Of je zichtbaar bent of niet, of je gevonden wordt of niet, en door wie.
Als je statistieken van Facebook wilt bekijken kan dat op de volgende manier.
Waar vind je de statistieken?
- Ga op je PC naar je bedrijfspagina → Aan de linkerkant vind je een menu (zie afbeelding hier) → Klik hier op statistieken → je komt bij je pagina-overzicht waar je direct gegevens van de afgelopen maand ziet.
Je ziet ook beste prestaties van je berichten en informatie over je inhoud. - Ga op je mobiel/tablet naar je bedrijfsprofiel → Klik op ‘Beheren’ welke je onder je profielfoto vindt → Je komt dan bij Pagina-overzicht waar je direct al wat statistieken ziet en je kunt klikken op ‘meer statistieken weergeven’.
Je komt altijd eerst op een beginpagina uit van je statistieken van waaruit je verder kunt klikken naar de diverse onderdelen.
Ze noemen dit ‘professioneel dashboard’.
Bekijk hier je algemene statistieken en beste prestaties. Dit staat standaard ingesteld op de laatste 28 dagen. Wanneer je verder klikt kun je hier zelf een periode in kiezen.
Ik neem je vandaag voornamelijk mee in het uitlezen van je statistieken op je PC.
Statistieken zijn beter uit te lezen op je PC dan op je mobiel. Dus dit raad ik je wel aan altijd te doen.
Je kunt in je professioneel dashboard doorklikken;
- startpagina
- je pagina
- berichten
- doelgroep
Je kunt ook specifieker kijken bij ‘doelgroep’ wanneer je meer dan 100 volgers hebt. Dan ga je nog dieper in op de volgers en likers. Dit laat ik in deze blog even achterwege. Ik neem je mee in de basis statistieken.
Wat is belangrijke informatie bij je statistieken
Als je je statistieken gaat bekijken, kijk naar de betrokkenheid, je bereik, je volgers en de demografische statistieken.
- Betrokkenheid; Hiermee bekijk je de mate van interactie op je pagina.
Klikken mensen op je links, delen mensen een bericht, bekijken ze je posts of geven ze reacties.
Je kunt hier dus bekijken hoe interessant jouw doelgroep jouw content vindt. En als je ziet dat een bepaald bericht goed scoort kun je je content daar op aanpassen, herhalen in andere vormen en hergebruiken. - Bereik; Wat is het bereik van jouw posts. En is dit bereik dan organisch (ofwel zonder betaling) of komt dit via je advertenties (met betaling). Als je dit goed uitleest kun je je strategie hierop aanpassen door andere posts/advertenties te plaatsen, je tekst sprekender te maken enz.
-
Volgers; Hier kun je kijken naar hoe het met je volgers gaat. Wie komen er binnen, wie zijn er weer vertrokken, komen ze via betaalde advertenties of zijn het organische volgers. Klik in het linker menu op je pagina op ‘Doelgroep‘ om deze statistieken uit te lezen.
Je kunt deze statistieken alleen inzien als je meer dan 100 volgers hebt.
- Demografische statistieken; Hoe ziet jouw doelgroep eruit die jou volgt? Is dit wel passend, is dit de doelgroep die je zoekt of wilt bereiken? Je kijkt hierbij naar geslacht, leeftijd, locatie, vind-ik-leuks enz.
Zie je in je statistieken dat je veel mensen bereikt die je niet wilt, dan zul je je strategie aan moeten passen. Ook deze gegevens lees je uit bij het kopje ‘doelgroep’.
Je kunt ook wanneer je een advertentie hebt geplaatst kijken hoe de betrokkenheid of het bereik is. Hiervoor ga je naar het onderdeel “advertentiecentrum’ welke je in je menu aan de linkerkant vindt.
Bericht specifieke informatie
Wanneer je door klikt op een specifiek bericht kun je gerichter kijken. We noemen dit Berichtstatistieken.
- Berichtenweergaven → Het aantal keer dat je bericht op iemands scherm is verschenen. Dit heeft te maken met algoritme en hoe facebook jou zichtbaar laat zijn op de tijdlijn van jouw volgers en niet volgers.
- Bereik van bericht → Het aantal mensen dat je bericht ten minste één keer heeft gezien.
- Betrokkenheid bij bericht → Het aantal keer dat mensen betrokken zijn geweest bij je bericht via reacties, opmerkingen, deelacties, weergaven en klikken.
Hier zie je een voorbeeld van een van mijn Facebook posts in 2022.
Distributie
Ook laten ze meestal de ‘distributie’ zien van je bericht. Ze laten je hier zien of je bericht beter of minder goed heeft gescoord, in algemene zin, in verhouding tot eerder geplaatste (vergelijkbare) berichten. Berichtweergaven is de statistiek die waarschijnlijk de meeste impact heeft op je distributie en prestatie van je bericht.
Op je telefoon kun je nog doorklikken om meer inzicht te krijgen in je distributie, ofwel van de 3 bovenstaande onderdelen specifiek de stijging of daling.
Interactie
Bij het onderdeel Interacties zie je meer details over de betrokkenheid bij je bericht. Je ziet exact hoeveel reacties, opmerkingen, deelacties en klikken er zijn geweest bij je bericht. Dus ook de duimpjes, hartjes, boos kijkende emoticons enz.
Verborgen
En als laatste onderdeel zie je bij overig of iemand je bericht, of je gehele pagina, heeft ‘verborgen’. Als iemand hier je bericht heeft verborgen kun je gaan bedenken wat de reden hiervan kan zijn. Is je content storend, beledigend, spammerig of simpelweg saai. Je ziet helaas niet wie het verborgen heeft dus je kunt geen contact opnemen.
Promoten
Bij elk bericht zit onderaan een ‘Bericht Promoten’ knop waarbij je een goed scorend bericht kunt omzetten in een advertentie waarmee je nog meer bereik kunt creëren. (LET OP, adverteren kost geld!).
Je statistieken goed bekijken en bijvoorbeeld maandelijks of wekelijks bijhouden geeft je goed inzicht in je ontwikkeling op jouw Social Media, in dit geval Facebook.
Wanneer je hier graag hulp bij wilt kan ik je helpen je statistieken uit te lezen en deze voor je bij te houden.
Je kunt hiervoor een strippenkaart kopen om deze eenmalig in te zetten en uit te proberen. We kunnen ook een maandelijks pakket maken, helemaal voor jou op maat! Bekijk mijn prijzen.
En een vriendin van mij biedt ook een supergave training aan om zelf meer controle te krijgen over je statistieken. Meer weten?
Laat je kansen met het uitlezen van statistieken niet liggen en pak nu je kans!
Schakel hulp in!
Hoe komt het eigenlijk dat de statistieken van Facebook best wel een groot verschil in bereik etc. laten zien als ik ze via mijn mobiel check ten opzichten van via mijn PC.
Ik. had een betaalde advertentie en via mijn PC kwamen de cijfers echt veel hoger uit.
Hi Hella Radic,
Er zou geen verschil mogen zijn tussen het bekijken op mobiel VS desktop. De cijfers zijn immers een vast gegeven.
Je moet altijd goed opletten dat je dezelfde periode selecteert bij controle van je statistieken. Het ziet er wel anders uit op mobiel dan desktop. Ik wil wel een keer met je meekijken zodat ik beter begrijp wat je bedoeld. Je mag me een mailtje sturen.
Groetjes Martine