Hashtags, hoe gebruik je ze het beste?
Ja, wat moet ik er nu precies mee? Dat vraag je je misschien wel af. Hoe gebruik ik ze het beste?
Dat is een goede vraag, want het is ook best lastig om te bepalen welke hashtags je waar gebruikt, hoeveel dat er dan mogen zijn en waar je op moet letten.
Ik zal in dit blog jullie meenemen naar de wondere wereld van de hashtags!
Wat zijn hashtags nu precies?
Het is niet meer en minder dan een woord met een # symbool ervoor. Het zijn een soort van hyperlinks die je toevoegt aan je tekst of post op Social Media. Eigenlijk mag je het ook wel een ‘label’ noemen.
Dit betekent dat je erop kunt klikken en direct bij een specifiek onderwerp terecht komt, en ze zijn ook ‘zoekbaar’ en vindbaar.
Twitter is hier mee begonnen en in 2007 is de eerste hashtag officieel in gebruik genomen.
Destijds om mensen op de hoogte te houden van al het nieuws rondom de bosbranden in Californië.
Dit betekent dat de hashtag inmiddels al weer 15 jaar bestaat!
Eigenlijk zijn hashtags tegenwoordig niet meer weg te denken uit de social media. Iedereen gebruikt ze. Alleen niet altijd even slim en handig!
Wat is dan precies het nut van die hashtags?
Het grootste doel is om informatie te bundelen en je bereik te vergroten.
Zoals ik al aangaf zijn hashtags ook ‘zoekbaar’ en dat betekent dat wanneer iemand op een bepaald onderwerp zoekt deze bij alle posts terecht komt die onder dat specifieke ‘label’ zijn geplaatst.
Ook kun je zelf interessante hashtags volgen op bijvoorbeeld Instagram.
Hoe gebruik ik die hashtags dan?
In principe bepaal jij natuurlijk zelf welke hashtags en gebruikt en hoeveel. Maar er zijn wel richtlijnen die je kunnen helpen om ze beter in te zetten voor je social media strategie.
Een hashtag is een onderwerp welke aanduidt waarover jouw post gaat, voor wie die bestemd is, welke emotie erbij komt kijken, en wat gerelateerde onderwerpen zijn.
Soms is het ook gewoon goed om aan te sluiten bij een trend of bijvoorbeeld een inhaakmoment zoals #dagvandebloemist.
Denk bijvoorbeeld aan een bloemist die een post plaatst. Die gebruikt dan sowieso de standaard hashtags #bloemen en #bloemist. Maar je kunt nog veel verder gaan dan dat door er specifiekere hashtags aan toe te voegen.
Denk aan #bloemistamsterdam of #bruiloftboeket of #roderozen. En zo kun je zo ver gaan als je wilt.
Waar kan een hashtag uit bestaan?
Ze zijn simpel en makkelijk te gebruiken maar je moet wel rekening houden met een aantal regels.
- Gebruik letters
- Gebruik cijfers, maar niet aan het begin of alleen maar cijfers, combineer met letters.
- Gebruik geen leestekens behalve de (_) underscore
- Voeg emoticons toe (op Instagram)
- Zorg dat woorden aaneengesloten zijn, dus #socialmedia
Het is dus belangrijk op te letten dat je je woorden aan elkaar laat aansluiten, anders pakt hij alleen het woord wat direct aan de # vast zit. Dus #socialmedia ipv #social media.
Als je cijfers gebruikt kun je dit alleen doen door met een of meerdere letter te beginnen zoals #jaar2022 en niet #2022jaar.
Nog een fijne tip is om het simpel te houden. Zorg dat je geen hele lange zinnen gaat maken of hele ingewikkelde woorden gaat gebruiken. Hier zoeken mensen niet op en het is ook niet echt goed leesbaar.
Lees je hashtag ook even na op spelfouten en leesbaarheid want soms kan het er heel vreemd uitzien als je bepaalde woorden aan elkaar hangt of per ongeluk een letter weglaat. 😉 Als je iets post over het Facebookkanaal en je laat de K per ongeluk weg… OEPS!
Doe hashtag onderzoek
Wil je echt goed gebruik maken van hashtags is het wel belangrijk om onderzoek te doen.
Ga kijken welke hashtags jouw concullega’s gebruiken maar ook vooral naar welke jouw potentiële klanten gebruiken en lezen.
“Verplaats je in jouw klant” Wat wil jouw klant lezen? Waar is deze in geïnteresseerd? Waar zoekt deze op?
Gebruik hashtags die aansluiten bij jouw aanbod en bij wie jij bent.
Denk in mijn geval aan #onlinzichtbaarheid of #ondernemer maar bijvoorbeeld ook #betrouwbaar, #humor en #zorgvuldig omdat dit mijn kernwaarden zijn.
En zorg voor een paar hashtags die aangeven waar jouw post over gaat zoals #hashtags of #hashtagtips in het geval van deze blog.
Dit waren de basisregels over het gebruik van hashtags. Zoals je leest komt er meer bij kijken dan je misschien in eerste instantie zou denken.
In een volgend blog zal ik nader ingaan op de regels rondom het gebruik van hashtags per Social Media kanaal.
Nog een laatste tip….
Maak ergens een lijst met alle geschikte hashtags zodat je deze erbij kunt pakken als je even niet meer weet welke je kunt gebruiken.
Oké, nog eentje dan, maak gebruik van zowel “kleine hashtags” als “grote hashtags”. En wat bedoel ik daar mee…. Als je op een hashtag klikt zie je hoe vaak deze is bekeken.
Is een hashtag 100.000 keer bekeken dan is dit een grote hashtag, maar is deze maar 1000 keer bekeken is hij klein. Vindt hier een goede balans in!
En vergeet niet….
#you #are #annoying #with #your #unnecessary #hashtags
Veel succes! En heb je nog vragen of advies nodig let me know!
Mooi en duidelijk verhaal, die goed inzicht geeft in de hashtag etiquette.
Thnx! Fijn om te horen